ANUNŢ privind organizarea dezbaterilor publice a proiectelor de decizie:
1. „Cu privire la aprobarea şi punerea în aplicare a cotelor taxelor locale și cotele impozitului pe bunurile imobile și impozitul funciar pentru anul 2025”.
2. „Cu privire la aprobarea bugetului orașului Rezina pentru anul 2025”
Primăria orașului Rezina anunță pentru 15 noiembrie 2024, începând cu ora 12.00 în sala de conferință a Palatului raional de cultură Rezina, dezbateri publice a proiectelor de decizii:
– „Cu privire la aprobarea şi punerea în aplicare a cotelor taxelor locale și cotele impozitului pe bunurile imobile și impozitul funciar pentru anul 2025”.
– „Cu privire la aprobarea bugetului orașului Rezina pentru anul 2025”.
( se anexează).
Scopul proiectelor:
Taxe locale și impozite – Acumularea resurselor necesare îndeplinirii obiectivelor administrației publice locale, care vor fi orientate pentru necesitățile societății din teritoriul administrat.
Bugetul local – reprezintă totalitatea veniturilor, a cheltuielilor și a surselor de finanțare destinate pentru realizarea funcțiilor administrației publice locale.
Necesitatea elaborării şi adoptării proiectului de decizie – gradul de autonomie locală a unei comunități depinde, în mare măsură de ponderea veniturilor realizate pe plan local
(venituri proprii) comparativ cu alte surse de venituri ale bugetului local. Veniturile proprii se compun din impozite și taxe locale, în conformitate cu Codul fiscal și se virează direct și integral în buget orașului.
Bugetul orașului este un plan financiar pe o perioadă determinată, care este compus din venituri și cheltuieli prognozate. Bugetul este orientat spre atingerea unor obiective clar definite.
Prevederile de bază ale proiectelor sînt – prin proiectele de decizii avizate consiliul orășenesc își va realiza competențele atribuite prin Legea nr.436/2006 privind administrația publică locală,
Codul Fiscal, Legea nr.397/2003 privind finanțele publice locale, Legea nr.181/2014 responsabilității bugetar-fiscale. Prin proiectele menționate se propune aprobarea și punerea în aplicare a cotelor taxelor locale și cotele impozitului pe bunurile imobiliare și impozitul funciar pentru anul 2025; aprobarea bugetul orașului în două lecturi pentru anul 2025 la venituri în sumă de 57697,70 mii lei și la cheltuieli în sumă de 57697,70 mii lei.
Beneficiarii proiectelor de decizii sînt – instituțiile publice din subordine (grădinițele de copii, căminele culturale, bibliotecile publice), populația din teritoriul administrat, comunitatea în întregime și alte persoane interesate.
Rezultatele scontate ca urmare a implementării deciziilor supuse dezbaterilor publice sînt – dezvoltarea materială a instituțiilor publice, sporirea patrimoniului unităţii administrativ-teritoriale.
Atingerea obiectivelor în raport cu competențele atribuite de legislația în vigoare a Republicii Moldova. Planificarea finanţelor publice reprezintă o parte componentă a politicii financiare. La
elaborarea bugetului unităţii administrativ-teritoriale, politică financiară a acesteia este în funcţie de priorităţile la nivel macro inclusiv în asigurarea dezvoltării economice locale şi în ridicarea nivelului de bunăstare a populaţiei din comunitatea locală.
Esenţa dezvoltării economice locale este determinată de procesul prin care administrația publică locală îşi gestionează resursele de care dispune, intrând în relaţii economice cu sectorul privat şi / sau cu alte administrații publice locale în scopul creării de noi locuri de muncă şi stimulării activităţii economice. În acest context, administrația publică locală are un rol important în promovarea proceselor generatoare de creştere economică locală.
Impactul estimat al proiectelor de decizii este – Impozitele şi taxele locale sunt plăţi obligatorii stabilite în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova de către administraţiile publice locale şi încasate pe teritoriul unităţii administrative teritoriale.
Ţinând cont de faptul că aprecierea de către cetăţeni a calităţii activităţii SCITL rămâne la un nivel scăzut, este necesar a îmbunătăţi calitatea serviciilor prestate prin implementarea soft- urilor noi, ceea ce va contribui la automatizarea maximă a proceselor de declarare şi plată, simplificarea raportării, eficientizarea administrării şi creşterea gradului de satisfacere a contribuabililor.
Ridicarea nivelului culturii şi a educaţiei fiscale a cetăţenilor, educarea la cetăţeni a spirtului achitării complete şi la termen a impozitelor şi taxelor.
Proiectele de decizii sînt elaborate în conformitate cu art.14 alin.(2) lit.a), lit.n) din Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală, Codul Fiscal, Legea nr.231/2010 comerțului interior,
Legea nr.397/2003 cu privire la finațele publice locale, Legea nr.181/2014 responsabilității bugetar-fiscale.
Recomandările pe marginea proiectului de decizie supuse dezbaterii publice pot fi expediate până pe data de 15 noiembrie 2024 inclusiv, pe adresa electronică:
pr.rezina@gmail.com, pr.rezina@gmail.com sau pe adresa or.Rezina str.27 August nr.1, bir.nr.307, tel.
025423005
Proiectul de decizie și materialele care au stat la baza elaborării proiectelor de decizie sînt disponibile pe pagina web
primaria-rezina.md, sau la sediul: primăria or.Rezina str.27 August nr.1, bir.nr.307, tel.
025423005.
Autori de proiecte:
Primarul orașului Rezina, 025421650
Secretarul consiliului orăşenesc, Lilia Răileanu, tel. 02542648
Specialistă principală (în planificare), Nadejda Botnari, tel. 025422644
Specialistă principală, Namolovan Ecaterina, tel.025421649
Specialistă principală, Rotaru Svetlana, tel.025421649
Părților interesate de procesul decizional
– „Cu privire la aprobarea şi punerea în aplicare a cotelor taxelor locale și cotele impozitului pe bunurile imobiliare și impozitul funciar pentru anul 2025”.
– „Cu privire la aprobarea bugetului orașului Rezina pentru anul 2025”.
– Instituțiile preșcolare din subordine
– Căminele culturale din subordine
– Bibliotecile publice din subordine
– Contribuabilii (persoane fizice și juridice plătitori de taxe locale și impozite pe bunurile imobiliare)
– Și alte persoane interesate